گیربکس تغییر زاویه و جهت چرخش

چکیده

مسئله مورد مطالعه درمورد گیربکس های برگشتی است . در کاربردهایی که موقعیت اختالف دور
شافت خروجی نسبت به شافت ورودی اهمیت ویژه ای داشته باشد ، برگشت انتقال یک مکانیزم
اجتناب ناپذیر است . گیربکس ها یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس ها
تبدیل دور و گشتاور بوده ،گیربکس وظیفه دارد که گشتاور )قدرت( و دور را تغییر داده و دور را کم
قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند .

هدف پژوهش در حالت برگشت گیربکس میباشد .

به طور خالصه گیربکسی که در حالت رفت افزایش قدرت را دارد به طور برگشت افزایش
سرعت را در پی دارد . یافته ها و نتایج این پژوهش ساخت و اختراع گیربکسی معکوس دنده ، که بر
خالف تمامی گیربکس های موجود و معمول که تا کنون اختراع شده اند ، کار می کند . به طوری که
مسیر رفت آن با مسیر برگشت آن فرق می کند اما براساس همان شفت های اصلی ، یعنی نوع
جدیدی از گیربکس می باشد که اگر شفت ورودی افزایش قدرت همراه داشته باشد ، همان گیربکس
بصورت برعکس از طرف شفت خروجی به کار گیریم ، خروجی آن درشفت دیگر افزایش سرعت
نخواهد بود .
واژههای كلیدی : گیربکس ، گشتاور ، افزایش دور ، برگشت انتقال

مقدمه

در این مقاله به بررسی گیربکس های مخروطی و مارپیچ ، انتقال نیرو در خودرو پرداختهه شهده اسهت . ایهن گیهربکس هها در
خودرو رفت و برگشتی می باشد ، بطور مهندسی شده از قسمت شافت ورودی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در طی عوامهل
فیزیکی جاده و ناخواسته از شافت خروجی باعث انتقال نیرو می شوند . برای بیان اهمیت موضوع سیستم انتقال نیرو در خودرو
را در نظر بگیرید : موتور خودرو با نسبت دنده مشخص باعث چرخش چرخ ها و در نتیجه خودرو می شهود ، حهال زمهانی را در
نظر بگیرید که راننده دیگر موتور را به کار نگیرد ) پا را از پدال گاز بگیرد ( در این لحظه چرخ ها بر اثر نیرو جنبشهی کهه دارد
به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه گیربکس به طور معکوس از شافت خروجی به کار گرفته می شود و باعهث مهی شهود
موتور را بچرخاند . در این حالت است که جدا از اصطالک قطعات موتوری که در دور باال نگه می دارد ، نوع طراحی دیفرانسیل
و گیربکس به طور معکوس استفاده می شود که باعث تماس نامناسب دو چرخدنده می شود . در نگاه به

پیشینه این موضوع

در تمامی خودرو های گیربکس دستی این رفتار متداول است . هدف از این مقاله بررسی دقیق اسهتفاده معکهوس از گیهربکس
های مخروطی و مارپیچ می باشد و راهکار آن استفاده از نوع جدیدی از گیربکس که نسبت رفت آن بها برگشهت آن فهرق مهی
کند .
روش تحقیق
نوع روش تحقیق عملی و توصیفی می باشد . که در شروع با بررسی و توصیف طرح در جهت ههای مختلهف مهی پهردازد و در

پایان با روش عملی به ساخت نمونه اولیه منجر می شود . طراحی یک گیهربکس وسهیله نقلیهه از ایهده تها

محصهول ، یکهی از
مهمترین و سخت ترین کار های پژوهشی در جهان به شمار می آید . این در حالی است که طراحی تا ساخت یک مدل اولیه و

درنهایت عرضه

یک محصول جدید، یک کار گروهی است که نیازمند تخصصهای خاص و پیچیده ای اسهت و اراههه ی محصهول
نهایی، بسته به مساهل مختلف و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری گروه طراحی و چه بسا یک گیربکس وسیله نقلیه جدید تها
عرضه ی نهایی، چندین بار مورد بازنگری و طراحی مجدد قرارگیرد. یکی از اصلی تر ین بخش های هر کهار پژوهشهی را جمه
آوری اطالعات تشکیل می دهد. چنانچه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیهه و تحلیهل و نتیجهه گیهری از
داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. روشهای گهردآوری اطالعهات پهژوهش بهه دو دسهته

کتابخانهه ای و میدانی تقسیم میشود

در این طرح ، برخی از تحقیقات اطالعاتی که باید بعنوان داده مورد بررسی و تجزیهه و تحلیهل قهرار گیرنهد از
پیش آماده هستند. بدین صورت که می تواند نسبت به جم آوری اطالعاتی کهه از قبهل تهیهه شهده انهد و در پرونهده ههای )
دانشجویی ،دانش آموزی و مراجعین به مراکز مختلف نمایندگی های خودرو و… ( موجود است اقدام کرد. بهه واسهطه موجهود
بودن اطالعات ارزان است. در وقت صرفه جویی می شود. مهمترین مزیهت آن امکهان ارزیهابی رونهد موضهوع مهورد بررسهی در
گذشته است که در مطالعات گذشته نگر بسیار حاهز اهمیت است
بقیه اطالعات با تحقیق و کمک اساتید دانشگاه گرداوری می شود . و سپس مورد تجزیهه و تحلیهل قهرار مهی گیهرد . در یهک
تحقیق همیشه میسر نیست که کل آزمودنیهای یک جامعه را مورد بررسی قرار دهیم چرا که ممکن است از نظر زمان، منهاب
مالی، مناب انسانی و… محدودیتهایی موجود باشد و امکان بررسی همه جامعه موجود نباشد؛ لذا باید جزهی از آزمودنیها را بهه
گونهای که نماینده معقولی برای کل آزمودنیهای آن جامعه باشند،

انتخاب نموده و نتایج بررسهی روی آنهها را بهه کل جامعه

تعمیم داد.

البته با توجه به وجود خطا در این عمل، الزم است میزان خطا را نیز محاسبه و اعالم نماییم.